Friday, September 12, 2008

who says i can't make people happy?

Ingat beberapa hari lepas saya keciwa dengan lauk beli? Semalam ingin memasak tetapi bapa sudah potong jalan dan membeli ayam masala dan sotong - ini lauk sedap dari restoran jadi tak mengapa.

Kerana rancangan semalam terbantut, hari ini saya meneruskan cita-cita memasak. Jadi saya ke pasaraya membeli bahan-bahan asas iaitu sayur-sayuran dan sardin. Heh, jangan ketawa ya...sambal sardin saya ramai orang puji okeh? Kalau Nazli datang dari Kuching mesti dia merengek "Adieeeeeeeee...masak sardin pleaaaaaase? Rindu nak makan sardin kau masak" (dengan muka seperti puppy comel yang meminta belas kasihan*). Masa memilih sayur saya sedikit tergamam kerana tak berapa kenal nama2 sayur ni. Berdasarkan pengalaman memasak yang serba sedikit saya hentam je ambik sayur yang macam kailan tapi kontot dan montok tu. Rasa2nya yang ni lah yang saya suka makan tu. Agak konfius sebab ada lagi satu sayur yang macam nak sama tapi batang dia kaler putih. Lepas tu saya tambah carrot, tomato dan....aha! Tauhu klasik. Nyaman ni semua kalau masak kacau-goreng (stir fry?). Di pasaraya saya juga membeli sardin untuk mak kucing kat rumah ni yang dah tak mau makan friskies. Jadi kucing dan tuan kucing bermenu utama yang sama tapi stended lain2. Mak kucing makan sadin harga rm1.15 je setin kecik. Cukuplah tu, semalam saya dah bagi dia makan 2 tin tuna in water yang saya biasanya dikhaskan untuk musim saya berdiet sahaja. Damn u Mak. If it's not because of your 5 kittens yang teramat kiut itu and that you are nursing, jangan harap kau dapat makan tuna saya.

Ya, berbalik kepada cerita memasak. Saya ada satu jam sahaja sebelum waktu berbuka dan telah memasak dengan tangkas. Walaupun adik sudah pulang pejabat dengan penuh nekad saya tidak mahu meminta tolong walau sedikit. Saya boleh buat ini! 5 menet sebelum berbuka, sambal sadin dan sayur campur sudah siap. Walaupun ada beli tambah lauk gulai lemak bapa kata "Oh kakak masak ke? Tak payahlah makan lauk beli ni.". Sedang makan bapa juga berkata "Lauk ini jauh lebih sedap dari yang dibeli". Adik juga berkata "Wah, lauk hari ini sangat sedap". Untuk pengetahuan anda semua, selain pisang keluarga saya ada obsesi dengan lauk sadin. Bapa juga telah mencadangkan supaya saya masak sadin lagi Isnin depan, tapi kari sadin pula. Nyehehhe...

Saya sangat hepi di atas prestasi hari ini. Bapa juga saya rasa hepi sebab selain memuji sadin, dia juga telah habiskan 1/2 portion sayur yang saya rasa cukup untuk 5 orang sebab saya tak pandai bajet bila masuk bahan2 (selalu termasak lebih huhu..). Adik hepi bercampur sedih sebab nanti sahur kena makan lauk beli balik. Tetapi saya meng-console adik, lauk sadin sebenarnya banyak lagi dalam kuali, dan dia tersengih girang. Kami juga bertambah hepi kerana kuih yang saya beli tadi dua-dua sangat sedap. Besar pulak tu, sebijik 40 sen dgn 50 sen je. Macam ni lah meniaga ikhlas namanya.

Oleh itu kesimpulannya, memasak lebih bagus tambahan jika family anda tidak cerewet. Jika ada adik beradik yang banyak songeh dan memilih lauk, sila beli sahaja supaya tak ada orang merajuk di meja makan.

Sekian.

*statement ini mengandungi unsur-unsur exaggerate oleh penulis

nota kaki: Hari ini emak berbuka kat function opis jadi dengan dukacita reaksi emak terhadap sadin dan sayur campur tidak dapat dirakamkan untuk dikongsi bersama para pembaca. Harap maklum.

4 comments:

nypd said...

haha kelakarla post ni ;) selamat memasak... best kan bila masak dan ahli keluarga suka akan masakan anda hehehe..... bye, saya nak pegi bercuti hehe....

oyett said...

adie...bile ko nk masak utk aku plaK????

adiepot said...

terima kasih cik nypd. kamu seronoklah pergi bercuti dalam air. mungkin selepas ini 'orang itu' akan tanya pula 'how was your trip?' jika anda tidak menceritakannya dalam blog anda. jeng jeng jeng...

encik oyett, saya boleh masak untuk kamu tapi nanti kamu akan keluarkan rebiu dalam blog kamu - kalau tak best saya takut saya jatuh depresi. harap maklum.

nonieUzaine said...

oklah tue..memasak ade org puji n makan...
kalo aku masak...aku makan aku puji..so baik x yah masak..hehehe..